Kuidas leida hea äriidee?

bg-04-free-img.jpg

Ideid on maailmas oi kui palju! Edukaks äriks on vaja vaid ühte lihtsat mõtet ning otsustavaks saab, kas asud selle nimel tegutsema. Et kindlustunnet ja selgust saada, on hea esitada endale mitmekülgselt küsimusi ja esialgu vabalt kõik kirja panna.

Võta paber ja pliiats edasilugemise kõrvale!

Enda äriga alustamine võib olla lisasissetulekut toov tegevus või täiesti uue täiskohaga töökoha loomine. Kummaga on sinu puhul tegemist? Kas sulle on oluline, et töö asuks kodu keskkonnast eraldi, et saaksid tööle keskenduda või oleks hoopis kindla asukohata, veebikeskne? Millised on tegevused, mida kindlasti tahad ise hallata, (vähemalt esialgu) ning millised teenused saad südamerahuga sisse osta? Võibolla tahad ise keskenduda just müügile, sest sinu tugevus on kliendisuhtlus, võibolla soovid tegeleda peamiselt tootearendusega ning end põhjalikult selles vallas täiendada. Koostöös peitub jõud ning kiirem edenemine, – mitte keegi ei ole spetsialist kõigis äri aspektides.

 

Milline äriidee sobib just mulle?

Uue äri käimatõmbamine võtab pühendumist, energiat ning aega. Sellel teel järjepidevusega astumiseks on oluline, et tegevus toob rõõmu, on huvipakkuv ning kooskõlas isiklike väärtustega. Tuleb lähtuda iseendast, – oma huvidest, loomulikest annetest ning oskustest. Kas mulle meeldib tegeleda numbritega, uusi retsepte katsetada, olen hea inimestega suhtleja või just pigem rahulikult omaette nokitseja? Käesoleval veebilehel pakutav raamatupidamisteenus sai samuti alguse oma tugevuste ning kire väljaselgitamisest ja muuhulgas soovist teha tööd asukohavabalt, – alustamiseks oli tingimata tarvis ka uuesti kooli minna.

Levinud on arusaam lähtuda oma kirest. Millised on mu hobid? Milliste tegevustega täidan kõige parema meelega enda vaba aja? Kas mõnes neist tegevusaladest on probleem, mille lahendamisele olen pühendanud üksjagu energiat ning kus selletõttu küsitakse sageli minu nõuannet, teadmisi ja arvamust? Kas mu elus ja hobides on probleeme, millele antud hetkel puudubki lahendus, kuid mis on sageli ka teiste huvilistega jutuks? Milliseid isikuomadusi ning tegevusi teised minu juures kõige enam märkavad ja tunnustavad?

 

Pane need KÕIK valdkonnad ja märksõnad kirja!

Näiteks võib su hobiks olla mäesuusatamine ja oled tõeline asjatundja selle tegevusalaga tegelemiseks vajalikus spordivarustuses; leiad oma varustuse alati mujalt maailmast, sinult küsitakse sellealast nõu ning sul oleks igati huvitav luua selleteemaline veebipood Eesti laoga.

Inspiratsiooni leiab kindlasti ka uutest elamustest, kogemustest, väljakutsetest. Külasta näitusi, kontserte, mis on su tavapärasest trajektoorist pisut väljas. Võta ette väljasõit teise linna või riiki, kus saad jalutada täiesti uutel teedel, kohata enda igapäevasest kultuurist erinevat, üllatuda ning ka ehmatada. Täiesti uute ideede ning tulemusteni jõuad uusi radu pidi, mitte korrates seda, mis tuttav ja teada.

Jälgides päevakajalisi teemasid, suuremaid trende saab ideedest tuletada oma olemasolevate oskustega kombineerituna hoopis tulevikus tekkivate kitsaskohtade lahendusi. Näiteks ehitatakse lähikonda uusi kontorihooneid ja sulle meeldiks neile kindlal ajavahemikul lõunat hakata pakkuma.

Kas saad oma oskusi pakkuma hakata uuele sihtrühmale või kasutada selleks uut müügiplatvormi?

Erinevatest hobidest, tegevustest ja annetest võib välja kooruda täiesti uus kombinatsioon ning isikupärane turunišš. Kui välja koorub tegevus, mida juba turul pakutakse, saad alati pakkuda seda just enda tugevustest lähtuvalt. See võib luua lausa eelise äriliseks eduks ning vajaliku eristuvuse.

 

Kontrollküsimused elujõulisele äriideele:

• Kas idee lahendab probleemi?

Kirjelda võimalikult lihtsate sõnadega ning lühidalt, millist probleemi su äriidee lahendab/ millist vajadust täidab. Mõtle ka läbi, millises olukorras võib antud probleem olla pisut tulevikku mõeldes, näiteks 1, 3 ja 5 aasta pärast. Nii saad juba aegsasti strateegiliselt kurssi hoida.

• Kas inimesed maksaksid selle toote/teenuse eest?

Maksev klient on parim tõestus teenuse või toote vajalikkusest. Alati leidub lisaks neid, kelle jaoks idee on ebavajalik või lausa naeruväärne.

• Kui suur on turg?

Kui tegemist on juba olemasoleva tegevusalaga, saab liita kokku (põhiliste) konkurentide turuväärtused ning tuletada potentsiaalne turu kogumaht. Sealt edasi saab end turul näiteks sihtrühma suuruse ja toote/teenuse hinna ja kvaliteedi suhte järgi positsioneerida ning aimata, kui palju õnnestub turgu juurde tekitada/ olemasolevas turus kliente võita. Nii tuleb vastus küsimusele, kas äriidee on majanduslikult huvitav.

Testi oma ideed vähemalt viie sihtrühma liikmega (mida rohkem, seda uhkem) eesmärgiga mõista,

– kas see on arusaadav?

– kas see on (turule) vajalik?

– mis tekitab lisaküsimusi?

– kas ollakse valmis selle toote/ teenuse eest maksma ning kui palju?

Sihtrühma testides on ülimalt oluline kaasata endale võõraid ehk neutraalseid inimesi, kellel puuduvad sinu osas nii eelistused kui eelarvamused. Nii tulevad välja küsimused ning kitsaskohad, mis sõprade isikliku usalduse ning ka heasoovlikkuse tõttu ei pruugi esile kerkida.

 

Kokkuvõtvalt/ Järgmine samm – alusta kohe!

Keegi ei tea kohe vastuseid kõigile küsimustele, kõiki takistusi pole võimalik ennetada. Tegutsemist alustades ja arenedes muutuvad asjad selgemaks. Sageli tuleb tegevusuunda ajas mitmeid kordi korrigeerida, tegevusulatust laiendada või hoopis selle siseselt spetsialiseeruda. Teinekord tuleb ka kõike mitu korda täiesti uuelt lehelt alustada. Kui vähegi võimalik, tasub kaasata oma tegevusse tugigrupp, mõni erialane nõuandja, või lausa professionaalne mentor. Kõige tähtsam aga on ALUSTADA.

Et saaksid keskenduda äriidee edasiarendamisele, hoolitsen mina sinu firma raamatupidamise eest. Ka raamatupidajaga on kasulik ühendus luua võimalikult varakult, et kasutada ära kõik võimalused ja tagada äritegevuse sujuvaim ja efektiivseim kulgemine. Võta minuga juba täna ühendust!